
Quan arriba la tardor ens enamoren els canvis de color en les fulles dels arbres, però sabem valorar què suposen aquests canvis cromàtics, a què responen?
Els vegetals són els éssers vius que saben morir i reviure
A mida que ens fem grans prenem més consciència que la mort és inevitable. Quan arriba la tardor, ben bé no sé perquè és, però hi penso més sovint. Després de celebrar el dia dels difunts m’ha vingut de gust fer-vos una reflexió sobre la lliçó que ens donen els vegetals respecte la mort i la seva capacitat de reviure. I el moment més clar és ara a la tardor i quan comencem obrir les portes al hivern.
En Geoff Hodge, en la seva Guia botànica* ens diu: “El procés de deteriorament que acompanya l’envelliment i que condueix a la mort d’un òrgan vegetal es coneix com a senescència i el procés mitjançant el qual la planta es desprèn d’aquests òrgans vegetals morts s’anomena absició.”
Aquest procés acompanya en menys o més mesura qualsevol vegetal. Però quan arriba la tardor la senescència de les fulles dels arbres caducifolis i de la vinya és fa molt visible. Com que a la tardor les hores de claror es redueixen, la clorofil·la de les fulles disminueix i posa al descobert les grogues xantofil·les i els carotenoides groc carbassa presents a les fulles. I a més les fulles poden sintetitzar antocianines que són les responsables dels colors vermells i morats. Una vegada seques les fulles, el vegetal les deixa caure i es produeix l’abscisió. Aquesta caiguda però té la seva funció: fa de coberta al sòl i així el fred no serà tan intens per a les arrels i el cicle de vida del la planta podrà recomençar a la primavera.
A vegades he pensat que m’agradaria ser un vegetal, com el roure que veig de la finestra de casa, que a finals d’hivern deixa caure les seves fulles torrades i a la primavera rebrota i les seves fulles verdes i tendres ens indica que un nou cicle de vida ha recomençat.
Els vegetals són éssers vius que ens donen contínues lliçons de fortalesa. Saben viure i reviure, cosa que en temps convulsos com els que vivim actualment crec que ens han d’inspirar per guanyar amb resiliència i valentia.

*Si voleu llegir un llibre de botànica ben inspirador i a més editat amb un gust exquisit us recomano el de Geoff Hodge (2021): “Guia botànica per al teu jardí” Cossetània edicions.
Pilar Comes Solé