Subscriu-te

La resiliència, una capacitat imprescindible al camp

Aquest estiu hem patit molt la llarga sequera i veure patir els nostres cultius ha estat dur….

Aquest llarg estiu sec ha posat a prova la nostra resiliència

La resiliència és la capacitat d’una persona, d’un ésser viu o una comunitat de fer front i superar situacions difícils o traumàtiques. No només és saber aguantar el patiment, sinó que es tracta de respondre de manera ràpida i positiva als reptes i obstacles. Aplicar una estratègia creativa i positiva, a més d’oportuna. Les persones resilients no es queixen, actuen i celebren els èxits.

I aquest estiu us he de dir que ens ha posat a prova la nostra resiliència. Hem hagut d’espavilar-nos a resoldre el tema de l’escassetat d’aigua. Dia a dia veiem com els pous reduïen el nivell d’aigua, fins a assecar-se. Que els arbres patien molt i alguns es morien, els romanins i altres arbustos anaven encongint les seves fulles fins semblar agulles, l’herba Lluïsa es tornava groga, les lavandes jovenetes no creixien com ho havien de fer. I l’hort no cal que us digui que ha tingut collites minses i tant els tomàquets com els pebrots amb marques de ser cremats.

Davant el problema de l’aigua hem resolt que calia tenir una bona reserva i hem fet un dipòsit tot reciclant un contenidor i hem aprofitat per automatitzar el reg, de manera que els regs es fan de nit i així la terra ja no està calenta i s’aprofita millor la humitat i les arrels absorbeixen l’aigua fresqueta.

També hem activat el valor de la comunitat. Un veí que no feia servir intensivament els seus pous ha estat mol amable i ens ha permès disposar de la seva reserva d’aigua. Per ser una societat resilient les persones han de ser generoses.

Les pluges de finals d’estiu ens retornen la vida i ho celebrarem amb la Festa de la menta

El món vegetal en sap molt de resiliència. Totes les plantes tenen els seus mecanismes per suportar les adversitats.

La menta és una planta molt resilient, que ens dona lliçons de vida. Pot arribar a assecar-se per la calor o bé pel fred, però rebrota, torna a la vida, creix de seguida que disposa d’aigua suficient.

El mes de setembre quan ja baixen les temperatures intenses i el dia es va escurçant una mica, amb les primeres pluges després de l’intens estiu sec la menta reverdeix , ressuscita i ens ofereix un mantell verd continu magnífic.

Per això al mes de setembre la festa temàtica del mes la dediquem a la menta. Bé, hauríem de dir a les mentes perquè aquest gènere està composat de diferents espècies. Totes elles provenen d’una primera menta que era de naturalesa aquàtica. Per això les mentes són plantes que creixen sota terra mitjançant un rizoma molt potent. Totes les plantes que tenen la capacitat de tenir un dens teixit rizomàtic sota terra tenen gran capacitat de supervivència, perquè encara que a la superfície vagin maldades, elles conserven la seva vitalitat sota terra. Fan com nosaltres: si fa molta calor ens tanquem a casa i en alguns llocs la gent es refugia en coves, com passa a molts pobles d’Andalusia.

Pilar Comes Solé Impulsora de la Xarxa Parc de les Olors

Desplaça cap amunt

Aquesta web utilitza "galetes" de tercers per desenvolupar determinats serveis. Si continúes, acceptes les "galetes" Més informació

Les opcions de galetes en aquesta web estan configurades per permetre "galetes" per oferir una millor experiència de navegació. Si segueixes fent servir aquesta web sense canviar les teves opcions o fas clic en "Acceptar" estaràs acceptant les "galetes" d'aquesta web.

Tancar